Akun huolto ja hoito

Akun parasta hoitamista on sen käyttäminen. Kylmä ja kuuma rasittavat akkua erityisesti.
Suomen talvet ovat akulle rankkoja varsinkin, jos auto on koko ajan ulkona.
Mikäli autolla ajetaan talvella lyhyitä matkoja ja samaan aikaan käytetään paljon lämmitintä,
akkua kannattaa välillä ladata. Lyhyessä ajossa ja kylmässä akku ei ehdi latautua, jolloin se
tarvitsee säännöllistä varaustilasta huolehtimista.

Akun hoidossa kannattaa huomioida seuraavia asioita:

  • Pidä navat ja kaapelikengät puhtaina pölystä ja korroosiosta.
    Navan korroosio saattaa vaikuttaa akun suorituskykyyn ja on turvallisuusriski.
    Jos huomaat korroosiota, irrota akku virtapiiristä, irrota kaapelikengät ja poista
    korroosiojäljet navoista ja liittimistä esimerkiksi teräsharjalla.
  • Pidä akku puhtaana ja kuivana, koska kosteus ja lika voivat johtaa pieniä virtoja
    (pintavuovirtoja) akun kanteen ja lisätä sen itsepurkautumista.
  • Korkillisissa akuissa elektrolyyttitaso (happo) on tarkistettava säännöllisesti ja
    tarvittaessa on lisättävä akkuvettä.
  • Akkua ei tulisi päästää tyhjäksi. Toistuvat syväpurkaukset lyhentävät akkujen käyttöikää selvästi.
  • Kiinnitä akku aina tukevasti ja varmista hyvä tuuletus.

Jos akku on pitkään poissa käytöstä, pitkä käyttöikä varmistetaan säännöllisillä tarkastuksilla ja latauksilla.
Akkua ladatessa on myös tärkeää tarkistaa samalla akkunesteen määrä korkillisissa malleissa.
Suljettuihin akkuihin ei saa missään tapauksessa lisätä vettä. Säilytä nesteakut vaakatasossa.

On tärkeää valita akkulaturi, joka soveltuu kyseisen akun lataukseen ja latauskäyrä on sovellettu
akkuteknologian mukaan: AGM/GEL tai nestemäinen lyijyhappoakku.

Pidennät akun käyttöikää, kun huollat akkusi oikeaoppisesti ja säännöllisesti.

#akunhuolto #akunhoito #akku